Spoorlijn Luik - Maastricht


In 1861 wordt de spoorlijn Maastricht - Luik geopend, deze spoorlijn heeft ook aansluiting op het traject Maastricht - Aken via het station aan het Wijckerveld in Maastricht. Luikse industriëlen willen hun producten aanbieden in het Westen van Nederland en zien daarom het belang van een spoorlijn naar het noorden in. Omdat van Hollandse zijde voor deze spoorverbinding op dat moment weinig belangstelling bestaat, beperkt men zich eerst tot het traject Luik – Maastricht. In het langs deze spoorlijn gelegen Eijsden wordt in 1863 een hulppostkantoor geopend. Vanaf 1868 kan ook dit hulpkantoor brieven versturen zonder tussenkomst van het postkantoor Maastricht. Het gebruikt hiervoor het ‘open takje’ stempel. Deze spoorlijn heeft geen Nederlands werkend vervoer gekend maar hoogst waarschijnlijk wel Belgisch werkend vervoer.

[IMAGE][IMAGE]
Aankondiging in het Staatsblad van de benodigde onteigening voor de spoorlijn Luik - Maastricht en locomotief van de spoorlijn Luik - Maastricht



Stations


Op Nederlandse zijde zijn er stations in Eijsden, Maarland, Gronsveld, Maastricht-Randwyck en Maastricht.

[IMAGE]
Station Eijsden


Station/halteplaats Maarland bestaat tot 1938 en kent ook een bagagebureau. Onderstaande brief laat dit zien, het gebruikte stempel is niet van het standaard type en mogelijk is het maakwerk.

[IMAGE]
Expressebrief van Maarland naar Nijmegen

Bronnen:
  • Stichting Eijsdens verleden. De spoorlijn Luik – Maastricht
  • Stationsweb