Spoorlijn Sittard - Herzogenrath


Door de ontwikkeling van de mijnbouw in het gebied rond Heerlen wordt in 1896 een spoorlijn van Sittard via Heerlen naar Herzogenrath aangelegd. Deze spoorlijn zou idealiter niet naar Herzogenrath hebben gelopen maar naar de Domaniale-mijn in Kerkrade. Deze mijn heeft een directe verbinding met de spoorlijn Maastricht - Aken. Maar dit wordt tegengehouden door de directie van de Domaniale-mijn. Dit vanwege de verwachte concurrentie van kolen uit het Ruhrgebied, die dan ook makkelijker via deze nieuwe route kunnen worden getransporteerd naar de rest van Nederland.

[IMAGE]
Aankondiging van de spoorlijn Sittard - Herzogenrath in het Staatsblad

Werkend Vervoer
Op deze spoorlijn vindt vanaf 1896 werkend vervoer plaats met de trajectnamen Sittard-Herzogenrath (1896, grootrond- en blokstempel), Sittard-Kerkrade en Sittard-Heerlen (1905, blokstempel). Het werkend vervoer op deze spoorlijn heeft plaatsgevonden tot eind jaren dertig van de vorige eeuw.

[IMAGE] [IMAGE]
Grootrond- en blokstempel voor de spoorlijn Sittard-Herzogenrath

Met Kerkrade in het blokstempel Kerkrade–Sittard wordt waarschijnlijk verwezen naar het station Kerkrade-Rolduc (na 1953, station Haanrade). Dit station ligt ook aan de spoorlijn naar Herzogenrath.
[IMAGE]
Blokstempel Kerkrade-Sittard

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt net als bij de spoorlijn Maastricht - Aken het personenvervoer gestopt.

[IMAGE]


Stationspostkantoren
Langs deze spoorlijn hebben Sittard en Heerlen een stationpostkantoor. Het stationspostkantoor Sittard ontvangt de volgende stempels:
Stempel Tekst Van Tot
openbalkstempel SITTARD-STATION 1 08-1918 08-1946
kortebalkstempel SITTARD STATION 1 08-1946 06-1956

Het stationspostkantoor Heerlen ontvangt de volgende stempels:
Stempel Tekst Van Tot
kortebalkstempel HEERLEN-STATION 11-1915 08-1940
kortebalkstempel HEERLEN-STATION 08-1940

Bronnen:
  • Janssen C. Handboek Nederlandse poststempels, deel 1 en 2. 2004 en 2008