Spoorlijn Sittard - Herzogenrath
Door de ontwikkeling van de mijnbouw in het gebied rond Heerlen wordt in 1896 een spoorlijn van Sittard via Heerlen naar Herzogenrath aangelegd.
Deze spoorlijn zou idealiter niet naar Herzogenrath hebben gelopen maar naar de Domaniale-mijn in Kerkrade. Deze mijn heeft een directe verbinding
met de spoorlijn Maastricht - Aken. Maar dit wordt tegengehouden door de directie van de Domaniale-mijn. Dit vanwege de verwachte concurrentie van
kolen uit het Ruhrgebied, die dan ook makkelijker via deze nieuwe route kunnen worden getransporteerd naar de rest van Nederland.
Aankondiging van de spoorlijn Sittard - Herzogenrath in het Staatsblad
Werkend Vervoer
Op deze spoorlijn
vindt vanaf 1896 werkend vervoer plaats met de trajectnamen Sittard-Herzogenrath (1896, grootrond- en blokstempel), Sittard-Kerkrade en Sittard-Heerlen
(1905, blokstempel). Het werkend vervoer op deze spoorlijn heeft plaatsgevonden tot eind jaren dertig van de vorige eeuw.
Grootrond- en blokstempel voor de spoorlijn Sittard-Herzogenrath
Met Kerkrade in het blokstempel Kerkrade–Sittard wordt waarschijnlijk verwezen naar het station Kerkrade-Rolduc (na 1953, station Haanrade). Dit station ligt ook aan de spoorlijn naar Herzogenrath.
Blokstempel Kerkrade-Sittard
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt net als bij de spoorlijn Maastricht - Aken het personenvervoer gestopt.
![[IMAGE]](dienstregelsh.jpg)
Stationspostkantoren
Langs deze spoorlijn hebben Sittard en Heerlen een stationpostkantoor. Het stationspostkantoor Sittard ontvangt de volgende stempels:
Stempel |
Tekst |
Van |
Tot |
openbalkstempel | SITTARD-STATION 1 | 08-1918 | 08-1946 |
kortebalkstempel | SITTARD STATION 1 | 08-1946 | 06-1956 |
Het stationspostkantoor Heerlen ontvangt de volgende stempels:
Stempel |
Tekst |
Van |
Tot |
kortebalkstempel | HEERLEN-STATION | 11-1915 | 08-1940 |
kortebalkstempel | HEERLEN-STATION | 08-1940 | |
Bronnen:
Janssen C. Handboek Nederlandse poststempels, deel 1 en 2. 2004 en 2008